Feb 28 , 2013
Frecventa raritatii

Am fost de multe ori intrebat care a fost cel mai intens moment din copilarie care m-a influentat mai apoi in viata de business.Probabil cacel mai pregant dintre ele, legat de fascinatia unui obiect, s-a produs in fata vitrinei unui magazin de ceasuri

de Orlando Szasz, business angel
Din clipa in care am stiut ca vreau un Poljot rusesc, care prin 77- 78 costa o mica avere, s-au pus in miscare toate mecanismele cautarii si gasirii de solutii. Stiam ca in casa era un carnet CEC pe numele meu. Asa ca am decis sa-mi lichidez “economiile”, ca sa-mi vad visul cu ochii. Pentru ca eram la gradinita si alfabetul mi-era inca strain, aveam  nevoie de un complice care sa completeze formularul de retragere in locul meu  Am apelat la unul dintre baietii ”din cartier”, cu gandul ca scenariul ar putea sa tina. Ca in mai toate situatiile de gen, socoteala de-acasa nu s-a potrivit cu cea din targ. Doamna de la CEC era prietena cu bunica, asa ca m-am trezit cu setul de documente confiscat…inutil sa mai spun ca planul s-a naruit si am ramas cu gandul la ceasul meu ani de-a randul.

Dupa ce Renania a devenit cea mai influenta companie din domeniul importului si distributiei de echipamente de protectie din Romania si dupa ce, in 2011, am readus cifra de afaceri la nivelul de dinainte de criza, adica peste 22 de milioane de Euro, mi-am dat seama ca e momentul unei decizii importante. Asa ca am cautat si ales un director general curajos si inspirat, care sa preia fraiele afacerii. Pentru mine venise pur si simplu vremea unui alt parcurs si-a altor tipuri de provocari. Care poate fi urmatorul ”mare pas” dupa ce ajungi si te mentii in postura de leader de piata chiar si in vremuri de criza?

Cel mai probabil, sa intri pe alte nise si in alte teritorii unde sa incerci sa valorizezi toata experienta adunata. Sa reusesti sa iei de la zero povesti cu potential carora sa le simti orizonturile ascunse si fantezia, dincolo de planul de pe hartie si pe care sa le duci mai departe decat s-ar fi gandit initiatorii lor.

Asa se face ca ma aflu astazi in postura de business angel. Am CEC-urile la mine, varsta minima necesara si  timp sa explorez toate vitrinele. Asa ca tot ce trebuie sa apara in peisaj e Ceasul care sa indice momentul inceputului. Acel ”business-chronometer” care sa imprime cadenta generatoare de suspans, cat timp tu esti din ce in ce mai acaparat de  procesul cresterii businessului ”ca din apa” si la care sa te uiti din timp in timp, ca sa observi mai bine progresele, poate si noile greseli.

Cand esti business angel, radarul tau e setat inainte de orice pe scanarea permanenta de noi posibile aventuri. Investitia se face in proiecte care au activata capacitatea de seductie, care sunt gandite intens si unde se simte energia unei minti optimiste, pozitive si inteligente.
In ideile unor astfel de oameni mi-ar placea sa investesc, cu expertiza, cu timpul meu bine dramuit si cu resurse. Ei sunt rari, nu-i gasesti in toate vitrinele. Cautarea si descoperirea lor insa, e o poveste care merita tot efortul

Nicholas Landau, un colectionar de arta celebru, zicea ca o piesa rara nu e cea pe care se inghesuie toata lumea s-o cumpere, ci mai degraba cea pe care multi tind s-o ignore.
Mi-ar placea sa intalnesc astfel de oportunitati in drumul meu ca business angel. Sunt dornic sa invat de la astfel de colectionari si incerc sa caut cu calm si pasiune acele piese rare, in care frumusetea ideii de business sa mearga mana in mana cu calitatea umana si de ce nu, chiar si cu impactul social. Se poate sa faci bani si asa?

Am certitudinea ca da, si exact asta construieste toata fascinatia.

 

Articol apărut în Revista Biz